Importálsz? Erre figyelj!

Külföldről szerzel be alapanyagot, terméket? Vagy még most tervezed, hogy így szeretnéd a beszerzésedet megoldani? Tudod, hol lehet sok pénzt megspórolni? Mai cikkünkben megmutatjuk, Domán Hajni, Külker-Mentor segítségével.

 
Domán Hajnalka (Hajni, ahogy mindenki szólítja), a kisvállalkozások Külker-Mentora 15 éve foglalkozik export-importtal, a legváltozatosabb területeken (export, import, kis családi kkv, multi, külföld). Széleskörű tapasztalatát 4 éve tanácsadóként is a kisvállalkozások szolgálatába állította, illetve azoknak a cégeknek, ahol nem akarnak maguk foglalkozni vagy nem értenek a külkerhez, elintézi ő maga. Arról, hogy a külkereskedelemben hol csúszhat ki a vállalkozások kezéből sok pénz, ő mesél.
Női Kurázsi: Hajni, kinek lehet érdekes, hogy a külkereskedelmi tevékenységet kiszervezze? Egyáltalán komolyabban foglalkozzon a részleteivel? 
Domán Hajni: A külker elsősorban azokat érinti, akik külföldről szeretnének behozni árut értékesítésre illetve külföldre szeretnének értékesíteni. Jellemzően vagy olyan cégekről van szó, akik még nem kezdték el, mert nincs elég tudásuk, információjuk hozzá, vagy már elkezdték a folyamatot, de időközben olyan problémákkal szembesültek, amiket nem tudnak megoldani. Vannak még az ún. kamikáze vállalkozók, akik minden alapvető tudást nélkülözve fognak bele magánakciókba, amiknek gyakran az a vége, hogy amikor jönnek szembe a problémák már menekülnének, csak nem tudják, hogyan. Ehhez is szoktak külker szakértőt keresni.
Nem szeretem látni, hogy egy tervezhető folyamat a tudás hiánya miatt okoz károkat, szeretném, ha a vállalkozások tudatosabbak lennének, ezzel időt, energiát, költséget spóroljanak meg.
NK.: Milyen problémákat oldasz meg Külker-Mentorként?
DH.: Maga a külkereskedelem az import és export tevékenységeket foglalja magában. Jelenleg az ügyfelek többsége importtal kapcsolatos problémákkal keres meg. Az Európai Unión belülről importálás ma már inkább adózási, mintsem külker technikai kérdés. Fejtörést inkább az Európai Unión kívülről behozatalra kerülő termékek ügyintézése szokott okozni – ezen a területen van nálam is a hangsúly.
Elsősorban a folyamatszemléletet alakítom ki, mert a folyamat lépéseit lehet látni előre, így ha ezeket betartjuk, időt, költséget lehet spórolni.
NK.: Mik a legfontosabb dolgok, amikre feltétlenül figyelni kell?
DH.: A legfontosabb, hogy olyan terméket válasszunk, ami megfelel az uniós biztonsági előírásoknak. Ezzel kellene kezdeni és ezt mulasztják el a legtöbben. Bizonyos termékkörök esetében nagyon szigorú szabályai vannak annak, hogy mit lehet az unióba behozni. Ha a termék nem felel meg a szabályozásnak és fennakad az ellenőrzések során, akkor az importőrnek kell visszaszállítani a feladási helyre, ami meglehetősen nagy költség, vagy szélsőséges esetben a hatóság akár úgy is dönthet, hogy az importőr – magas - költségén megsemmisítik azt.
A beszállító kiválasztása a másik fontos kérdés, hogy megfelelő legyen az adminisztráció (számlázás, stb), lehetőleg e tűnjön el a gyártó egy nagy előleggel, illetve hogy a gyártó tisztában legyen az uniós termékbiztonsági előírásokkal.
A harmadik dolog, amivel sokat lehet spórolni, ha rendelkezünk külkereskedelmi alapismeretekkel. Ez többek között azért is fontos, mert az árajánlatokban rengeteg rövidítés, kulcsszó található és ha a rövidítések mögötti jelentést pontosan ismeri a vállalkozó, elkerülhető, hogy utólag merüljön fel rejtett költség.
NK.: Mi a helyzet az Aliexpress és hasonló felületekkel?
DH.: Az Aliexpressz kiskereskedelmi felület, az Alibaba pedig a nagykereskedelmi felület. Az Aliexpress-es eladók az esetek többségében nincsenek felkészülve sem az EU-s termékbiztonsági előírásoknak törtnő megfelelésre, sem a szállítás végig követésére és esetenként számlát sem adnak, mert nem erre vannak berendezkedve. 
Ha valaki az Aliexpresszről rendel, akkor kommunikálja előre, hogy mik a hazai termékbiztonsági és adminisztrációs elvárások, illetve tisztázza a számlakérdést. Jellemző probléma még, hogy a legtöbben nem tudják pontosan mit is csinálnak és elég váratlan helyzetekben találják magukat, pl. nem tudják kiszámolni a vámot, ami okozhat kellemetlen meglepetéseket.
NK.: Mi van, ha a vállalkozás nem tudja (nem akarja, kisadózó) elszámolni a költségeket?
DH.: Egyrészt a terméknek mindenképpen meg kell felelnie az uniós szabályozásoknak. Minden vámkezelés alá vont termék vámdokumentációját 5 évig meg kell őrizni függetlenül attól, hogy a költséget elszámolta vagy sem, mert a vámhatóság ebben az intervallumban bármikor ellenőrizheti.
NK.: Van kedvenc iparágad, amire akár specializálódnál is?
DH.: Kifejezetten kedvencem nincs, de nem is lenne etikus, ha egy iparágra specializálódnék, plusz szeretem, hogy színes az ügyfélköröm, mert így szélesebb a látóköröm.
NK.: Miben, hogyan tudsz segíteni?
DH.: Egyrészt folyamatszemléletet alakítok ki. A beszállító kereséstől a behozatalig teljeskörűen segítek megtervezni a folyamatot, illetve szükség esetén elvégezni a kapcsolódó feladatokat is. Ami még gyakori, hogy egy meglévő külker rendszer nem működik megfelelően és kérik tőlem a rendszerük felülvizsgálatát, a folyamatok, költségek optimalizálását. Akiknek csak információra van szükségük, azok is megtalálják a számításaikat, mert konzultációval is tudom segíteni a munkájukat.
Emellett további meglepetéssel is készülök azok számára, akik szeretnének legalább alapfokú külkereskedelmi ismereteket megszerezni annak érdekében, hogy a vállalkozásuk minél költséghatékonyabban működhessen.
NK.: Hol szeretnél 10 év múlva tartani?
DH.: Néhány fős vállalkozásban gondolkodom, megbízható és szakmailag hozzáértő kollégákkal. Olyan vállalkozás az álmom, ami által a gyerekem számára példakép lehetek és ahol a saját értékrendem szerint dolgozunk. 
Ha külkereskedelemmel kapcsolatos kérdéseid vannak, Hajninak felteheted itt. 

Leave a Reply

6 + 16 =